Види роботи над текстом


Березнівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №2




Види роботи над текстом


Вчитель початкових класів
Нересниця Людмила Миколаївна


2015р



Подані  види роботи полегшать підготовку до уроків. Дають матеріал для роздумів дітей, можливість виявити ініціативу і самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості.



Завдання на розуміння змісту прочитаного
1.    Запитання за змістом.
2.    Знаходження відповідей у тексті.
3.    Добір речення (уривка) відповідно до змісту даної     ілюстрації.
4.    Постановка запитань після читання тексту учнями.
5.    Читання і встановлення,що правдиве ,а що вигадане.
6.    Самопостановка запитань у процесі читання з метою осмислення прочитаного.

Вправи на визначення головної думки твору
1.    Читання, поділ на частини, складання плану.
2.    Читання і поділ на частини на основі деформованого плану.
3.    Читання за готовим планом, поділ на частини.
4.    Читання зі скороченням тексту. (Діти випускають речення і слова, без яких зміст оповідання залишається зрозумілим). Підготовка до стислого переказу.
5.    Читання, складання сценарію діафільму.
6.    Знаходження речення чи уривка, які виражають головну думку твору.
7.    Читання назви оповідання. Співвіднесення її з головною думкою твору.
а) добір свого заголовка;
б) вибір заголовка із запропонованих прислів’їв;
в) пояснення заголовка тексту.
8.    Пошук слів з найбільш смисловим навантаженням в окремих уривках та в цілому тексті.
9.    Встановлення зв’язку між головною думкою твору і рисами головного образу.

Вправи на формування суджень
Вчать висловлювати своє  ставлення до прочитаного, оцінювати вчинки дійових осіб, виявляти мотиви їхньої поведінки, зіставляти вчинки персонажів, вчать дитину вибирати правильний вихід з різних ситуацій. Формують моральну свідомість особистості.
1.      Зіставлення і порівняння вчинків дійових осіб.
2.      Складання характеристики дійових осіб за допомогою опорних слів і без них.
3.      Знаходження слів, словосполучень для змалювання усного портрета.
4.      Складання порівняльної характеристики дійових осіб.
5.      Знаходження і читання речень, які передають хвилювання, тривожність, радість, злість.
6.      Читання найкрасивішого місця в оповіданні чи вірші (найсміливішого, напруженішого).




Вправи на вироблення техніки читання
1.    Знаходження за даним початком чи кінцем усього речення.
2.    Читання «вище норми»(читання опрацьованого тексту на швидкість).
3.    Читання деформованих речень.
4.    Читання речень, в словах якого пропущені букви , які позначають голосні звуки.
5.    Читання незакінчених речень, їх доповнення і знаходження в тексті з метою перевірки.
6.    Читання – гудіння ( «бджілками») зі зміною темпу читання.
7.    Читання навипередки знайомого тексту.
8.    Читання з аркушем паперу, який закриває прочитані рядки.
9.    Читання з «віконечком».
10.      Читання за обмежений час. Самоконтроль кількості прочитаного, або взаємоперевірка.
11.      Миттєве сприймання речення. Відтворення того, що запам’ятав.
12.      Читання «Луна», за диктором.

Вправи на формування виразності читання
Вчать дотримуватись пауз між реченнями, інтонації кінця речень, підвищення і зниження сили голосу в середині речення, вчать володіти силою голосу, користуватися логічним наголосом, емоційно забарвлювати своє читання відповідно до змісту.
1.    Читання на орієнтацією на розділові знаки.
2.    Читання одного й того ж речення з різним підтекстом.
3.    Інтонаційне читання скоромовок, речень із різними варіантами логічного наголосу в них.
4.    Читання в особах.
5.    Інсценування.
6.    Читання в особах діалогу, випускаючи слова автора.
7.    Знаходження і читання уривка, що «актором» (презирливо, суворо, радісно, з проханням, з насмішкою, весело, сумно).
8.    Читання пошепки, тихо, голосно.
9.    Читання з логічним наголосом.

Вправи на формування узагальнень, висновків
Дають можливість зрозуміти глибину розуміння прочитаного.
1.    Читання уривка, до якого можна дібрати прислів’я.
2.    Читання речень з тексту, які стали прислівями.
3.    Вибір прислів’я, яке найкраще розкриває основну думку прочитаного.
4.    Згадування творів, у яких описана подібна ситуація. Знаходження спільного й подібного.
5.    Порівняння опису природи в оповіданні й вірші.
Вправи з граматичним завданням
1.             Знайти слово на задане правило.
2.             Знайти в тексті (уривку) іменник, дієслово, прикметник.
3.             Знайти словосполучення прикметник + іменник .
4.             Знайти речення ,які передають певні почуття (до чогось закликають).
5.             Знайти і прочитати розповідне (питальне, спонукальне) речення.
6.             Знайти в тексті опис (розповідь, міркування).
7.             Читання і частковий звуко – буквений аналіз.
8.             Читання і знаходження одно- , дво-, три-, багатозначних слів.
9.             Читання і знаходження споріднених слів.
10.      Читання і виписування слів до словника.

Вправи на визначення образної та смислової ролі слова
Мають вплив на розвиток образної уяви, асоціативного мислення, естетичного смаку, емоційного сприймання прочитаного, збуджують інтерес до читання.
1.             Знаходження в тексті епітетів, порівнянь, метафор. Пояснення їх використання.
2.             Знайти опис, назвати у ньому прикметники. Яку роль вони відіграють в описі?
3.             Прочитайте, які слова передають швидкість змін подій. До якої частини мови вони належать?
4.             Знаходження в реченні (тексті) слів, ужитих у переносному значенні. Пояснення необхідності використання даного слова.
5.             Заміна поданих висловів словами тексту.
6.             Добір слів, близьких за значенням до поданих. Як по-іншому можна сказати?
7.             Читання і знаходження слів, за допомогою яких автор показує своє ставлення до зображуваного.
8.             Пояснення доцільності використання образного слова,вислову в словесній картині.
9.             Порівняння образних висловів , використання на початку і вкінці твору, які описують одне і те ж явище ( предмет, істоту).
10.      Знаходження слова, яке найчастіше повторюється у творі. Для чого його автор використав ?
11.      Визначити, який настрій передають дані слова. Що хотів підкреслити цим автор?
12.      Які слова передають любов до людей (інші почуття?

Вправи на розвиток мовлення
1.         Різні види переказу (близько до тексту,стисло, вибірково, з творчим доповненням).
2.         Словесне змальовування опису,  протилежного до прочитаного
3.         Словесне змальовування двох картин (про одне і те ж, тільки в різні моменти).
4.         Прогнозування того, про що будуть читати:
а) на основі заголовка;
б) на основі прочитаного зачину (кінцівки);
5.         Складання продовження казки, оповідання.
6.         Придумування своєї кінцівки тексту (свого зачину).
7.         Складання розповіді за аналогією кінцівки тексту (свого зачину).
8.         Складання на основі прочитаного вірша, розповіді, опису, міркування; на основі оповідання – казки.
Завдання на розвиток мовлення формують у дітей вміння розмірковувати, оцінювати, порівнювати, узагальнювати, орієнтуватися в ситуації, вчать дітей діяти за власним розсудом, розвивають творче мислення, спонукають дітей до висловлювань.

Немає коментарів:

Дописати коментар