Березнівська
загальноосвітня І – ІІІ ступенів школа
№2
Нересниця Людмила Миколаївна
ЗАПАМ'ЯТАЙ
Книжка - маленьке віконце,
а через нього весь світ видно.
Великі знання починаються
з малої книжки.
Книга - це джерело самостійного
поповнення знань.
Книга - це засіб спілкування
з автором, з мудрою людиною.
Хто багато читає,
той багато знає.
Золото добувають із землі,
а знання - із книжок.
Де розумом не дійдеш,
то в книзі знайдеш.
Книга вчить, як на світі жить.
ПАМ'ЯТКА
ВЧИСЯ СКЛАДАТИ ПЛАН
ПРОЧИТАНОГО ТВОРУ
1. Прочитай текст і поміркуй:
- Як починається твір?
- Як розгортаються події у
творі?
- Чим завершується твір?
2. Переглянь текст ще раз і поділи його на логічно завершені частини.
3. У кожній частині тексту визнач основну думку.
4. Добери заголовки до частин, на які ти поділив твір. (Заголовки формулюй
у вигляді питальних (Чому плакали мати Сергійко?) або називних
речень (Кінець польоту)).
5. Запиши дібрані тобою заголовки. Це і є складений тобою план твору.
6. Пам'ятай:
- усі пункти плану повинні передавати послідовність розгортання подій;
- вони мають бути спрямовані
на розкриття
основної думки.
ПАМ'ЯТКА
як готувати завдання до позакласного читання
1. Розглянь
уважно обкладинку і титульний лист книги.
2. Прочитай прізвище автора, назву
книги, видавництва.
3. Дізнайся з довідкової літератури
про автора книги.
4. Прочитай передмову або вступ.
5. Щоденно по розділах читай книгу,
уважно роздивляйся ілюстрації, залишай закладки між сторінками, які ти б хотів прочитати
товаришу.
6. Коротко перекажи зміст книги.
7. Подумай над
запитаннями вчителя і дай відповіді.
8. Зроби запис про прочитану книгу і перекажи зміст,
9. Оформи картку на прочитану книгу.
ПАМ'ЯТКА
Робота
над текстом художнього твору
1. Прочитай вголос чи мовчки
текст твору і визнач, про що (про кого) в ньому йдеться.
2. З'ясуй, чи всі слова і
вислови ти розумієш.
3. Назви персонажів (образи,
ситуації, явища ...), які зображені у творі, та їхні характерні ознаки.
4. Порівняй, зістав, оціни
поведінку героїв (ситуації, події, картини природи) і зроби відповідний
висновок.
5. Визнач, що найбільше тебе
схвилювало, стривож-жило, засмутило, потішило .... Вислови своє ставлення до
описуваного у тексті (що схвалюєш, що засуджуєш).
6. Визнач, як пов'язані між собою описані події, явища, вчинки.
7. Визнач основну думку твору.
Якими словами висловив її автор? •
8. Підтверджуй свої міркування
словами тексту.
ХАРАКТЕРИСТИКА ГЕРОЯ
Персонажі бувають: головні
другорядні
епізодичні
1. Хто
з героїв тобі найбільше подобається?
2.
Зовнішній вигляд:
- портрет - обличчя, міміка,
жести, фігура, манери;
- мова - теми висловлювань,
форми мовлення;
- костюм.
3.
Внутрішній:
- характер персонажу -
сильний, слабкий, вольовий, безвольний,суперечливий;
- характеристика - авторська,
самохарактеристика, відгуки оточуючих;
4. Як
ти до нього ставишся?
5.
Чому герой так поводиться?
6. Чи правильно він чинить?
7. Що
вплинуло на його дії (поведінку)?
8. Чи існують
насправді такі люди (події, вчинки, ситуації...)?
ПАМ'ЯТКА
як
навчитись виразно і правильно читати
1.Стеж за
словами в рядку,
не переставляй їх.
2. Намагайся зрозуміти те, про що читав.
3.Старайся при читанні про себе не шепотіти і не ворушити
губами.
4. Пам'ятай, не можна прочитати
виразно, якщо не розумієш змісту.
5.Спробуй уявити собі те, про що
читав.
6.Читай, чітко вимовляючи слова,
дотримуючись пауз у кінці речення, між абзацами і частинами тексту.
7. Визнач своє
ставлення до героїв книги.
ПАМ'ЯТКА
РОБОТА
НАД ОПОВІДАННЯМ
1. Хто автор оповідання? Як він назвав свій твір?
2. Прочитай оповідання. Коли відбувається подія, описана у творі?
3. Назви дійових осіб. Що ти про них довідався?
4. Що трапилося з героями? Як вони поводилися? Хто тобі з них сподобався і
чому?
5. Про що ти думав, коли читав оповідання?
РОБОТА
НАД ВІРШЕМ
1. Назви вірш та його автора.
2. Прочитай вірш. Про що розповідає поет?
3. Перечитай вірш ще раз. Спробуй намалювати словесні картинки до вірша.
4. Які слова і вислови використав автор, щоб ми краще уявили собі природу і
героїв твору?
5. Які почуття висловлює поет у вірші?
6. Що сподобалося тобі у вірші?
7. Підготуйся до виразного читання вірша.
ПАМ'ЯТКА
РОБОТА
НАД КАЗКОЮ
1. Як називається казка? Хто її склав?
2. Прочитай казку. Як ти вважаєш, яка вона - чарівна, про тварин, чи
соціально-побутова?
3. Хто діє у казці? Які це герої?
4. Які події зображені у казці?
5. Чи перемагає хтось у казці і чому?
6. Визнач у тексті казки слова і вислови, які тобі хочеться запам'ятати.
7. Як ставиться автор до своїх героїв?
8. Що з цієї казки тобі запам'яталося найбільше.
РОБОТА НАД БАЙКОЮ
1. Як називається байка? Хто її автор?
2. Прочитай байку. Які події в ній описуються?
3. Хто діє у байці?
4. Якими зображені герої байки? Прочитай, як описує
їх автор.
5. Що засуджується у байці?
6. Прочитай, як автор ставиться до подій, що
описуються у байці. Яким є ставлення автора до дійових осіб?
7. Що повинен
зрозуміти читач з цієї байки?
8. Який вислів байки став крилатим?
Таблиця вираження
почуттів
після
читання (прослуховування) тексту
радість
|
задоволення
|
смуток
|
захоплення
|
сум
|
співчуття
|
жаль
|
обурення
|
гнів
|
гордість
|
сором
|
ніжність
|
біль
|
тривога
|
страх
|
протест
|
повага
|
лагідність
|
незадоволення
|
зневага
|
здивування
|
життєрадісність
|
вдячність
|
віра (в ...)
|
розчарування
|
любов (до ...)
|
заздрощі
|
Таблиця
для вироблення
інтонаційних
навичок читання
Тон читання:
- схвильований
- переляканий
- радісний
- добрий
- дружний
- захоплений
- ніжний
- спокійний
- розповідний
- офіційний
- байдужий
- упевнений
- грубий
- злий
- спокійний
- повільний
- швидкий
- помірний
- сповільнений
Гнучкість голосу:
- пошепки
- дуже тихо
- тихо
- тихіше, ніж звичайно звичайно
- голосніше, ніж звичайно голосно
- дуже голосно
- крик
Немає коментарів:
Дописати коментар